قعدة أونلاين



يادي النور يادي الهنا.. نورتنا و الله.. سجل بقى أو أدخل لو كنت مسجل..

شوف انت عاوز ايه و خلصنا..!!

اقولك.. ادخل ادخل.. هاتتبسط و الله..

•°ميين؟؟ زائر ؟؟ اتاري القعدة منورة ..يا أهلا يا أهلا.. °•


    طزززززز.. !!!

    شاطر
    avatar
    K*H*A*L*E*D
    {إدارة القعدة}

    عدد المشاركات : 78

    درجة النشاط..~ : 34

    default طزززززز.. !!!

    مُساهمة من طرف K*H*A*L*E*D في 30/3/2009, 9:49 am


    ايييييييه

    اقول طزز براحتي

    tongue

    طيب استنوا استنوا

    انا اصلي قريت الموضوع دا في منتدى

    و عجبني جدا ان كلمة بقالنا قرون بنقولها و لسة عارف معناها دلوقتي

    أه أصل طز ليها معنى ليه جذور تاريخية كمان

    تعالوا معايا نشوف معناها

    فما هي الاجابه المتوقعه ؟
    أكيد الجواب سوف يكون إنه عدم المبالاه صح ؟؟

    خطأ

    كلمة طز لها معنى آخر بعيد عن عدم المبالاه وهو: أن (طز ) كلمه عثمانيه قديمه معناها (ملح)!!

    (( أصل الكلمه))


    أن هذه الكلمه عندما كان الأتراك يسيطرون على العرب في مراكز التفتيش .كان العرب يذهبون لمبادلةالقمح بالملح .. فعندما يمر العربي خلال بوابة العسكري التركي وهو يحمل اكياس الملح يشير إليه التركي بيده إيذانا بالدخول ودونما إكتراث بقول(طز) (طز) (طز) فيجيب العربي (طز) بمعنى إنه فقط ملح أي لا شئ ممنوع أو ذا قيمه فيدخل دون تفتيش

    تخيلوا معي لو أن أحدا من الشباب قال لامه او زوجته او اخته بان اكلها كله (طز)!!!!!
    عندها فلينتظر الصحن الملئ بالطز ان يطز على رأسه


    Laughing و على رأي المثل المصري العتييق
    اللي يعيش ياما يشوف


    و السلام عليكم Wink

      الوقت/التاريخ الآن هو 11/12/2017, 12:30 pm